Yksi yleisimmistä kysymyksistä kattoteltan ostamista harkitsevien keskuudessa koskee auton katon kuormitusta. Autonvalmistajien ilmoittama enimmäiskuormitus on yleensä paljon pienempi kuin perheen kanssa varustetun kattoteltan kokonaispaino. Joten miten se käytännössä toimii?
Useimmat ihmiset, jotka käyttävät kattotelttasäiliöitä, ovat luultavasti kysyneet itseltään jonkin seuraavista kysymyksistä jossain vaiheessa:
- Kestääkö autoni katto kattoteltan?
- Kuinka paljon ylimääräistä painoa autoni kestää?
- Auton ohjekirjassa lukee, että auton katolla on maksimikuormitus 75 kiloa, mutta kattoteltan ja kattokaiteiden paino on 70 kiloa. Painan 100 kiloa, vaimoni 70 kiloa ja lapset yhdessä 60 kiloa. Miten se toimii?
Ei ole niin outoa, että tätä pitää selittää. Ei kuulu jokapäiväiseen elämään auton katon kuormittaminen näin raskaalla kuormalla, saati olla itse sen päällä.
Voinko vai eikö minulla voi olla kattoteltta autossani?
Lyhyt vastaus on - voit. Ei ole ongelmallista kuormata auton kattoa paljon suuremmalla painolla kuin ilmoitettu enimmäiskuorma. Määritetty enimmäiskuorma on ns. dynaaminen maksimikuorma, joten se on asetettu auton liikkuessa. Se on olemassa, jotta auton ajo-ominaisuudet eivät vaikuta haitallisesti.
Kattoteltta, jossa on ihmisiä, on sen sijaan staattinen rasitus autolle. Toki liikut ylös kattoteltassa, mutta ei kovin paljoa verrattuna siihen, kun makaat paikallaan. Auto seisoo tukevasti neljällä pyörällään ja autossa aiemmin ollut neljähenkinen perhe on nyt katolla. Auton kokonaiskuorma ei siis ole muuttunut. Niin kauan kuin autosi suurin sallittu paino ei ylity, sinun ei tarvitse huolehtia.
Mutta miten se on mahdollista? Eikö auton katto työnnä sisään raskaan kuorman alla?
Toki jos kiipeäisit ylös ja seisoisit keskellä auton kattoa, se jättää selkeät jalanjäljet useimpiin auton kattoihin, ja painosta ja vaivannäöstä riippuen pystyt varmasti työntämään katon läpi, jos hyppäät sen päälle. . Mutta kattoteltan kuorma ei ole yhdestä kohdasta eikä keskellä auton kattoa.
Paino jakautuu kattotelineiden päälle
Kattoteltta tulee aina asentaa autoosi sopivaan kattotelineen tai sopivaan kattokoriin. Jokaiselle autolle on suositellut kattotelineet joko suoraan valmistajalta tai muilta toimittajilta.
Kattokaiteet koostuvat yleensä tukevasta alumiini- tai teräsprofiilista, jonka molemmissa päissä on jalat. Jos autossasi on kaiteet/kaiteet, jalat sulkevat ne. Suosittelemme kattotelttojen kiinnittämiseen joko näitä tai kiinteitä kattokaiteiden kiinnityskohtia. Emme suosittele käyttämään kattokaiteita, jotka on kiinnitetty auton reunoihin.
Kuvittele nyt kattotelttasi makaamassa kattotelineiden päällä. Kattoteltan ja siinä olevien ihmisten paino jakautuu tällöin ensisijaisesti kahden kattokaiteen päälle, mikä tarkoittaa, että jokainen kattokaiteen jalka kantaa 75 niistä noin 300 kilosta, jotka edellä mainittu nelihenkinen perhe painaa yhdessä.
Täältä voit lukea lisää siitä, mitkä kattokaiteet sopivat kattotelttaan ja mitä kannattaa välttää .
Vinkkejä auton kattoteltan kuormituksen vähentämiseen
- Kuorman levittämiseksi voit halutessasi asentaa kattoteltan 3 tai 4 kattotelineen päälle.
- Sijoita kattokaiteet mahdollisimman etäälle toisistaan ja mieluiten niin, että ne ovat mahdollisimman lähellä kiskon liitoskohtia auton koriin.
- Aseta kattoteltta mahdollisimman tasaisesti kattotankojen päälle niin, että se työntyy tasaisesti eteen ja taakse ja on samalla etäisyydellä auton pitkiin sivuihin ylhäällä katolla.
- Tarkista, että kattoteltta on kunnolla kiinnitetty kattotelineisiisi painamalla tiukasti kattotelttaasi asennuksen jälkeen, kattotelttaa ei pitäisi voida nostaa tai siirtää kattotelineessä.
Auton rakenne
Riippumatta siitä, asennatko kattokaiteet autoon kiskoilla vai ilman, kuorma ohjataan aina ajoneuvon runkoon, joka on auton korin vahvin osa. Runko on vähän kuin häkki, joka sulkee sisäänsä matkustamon.
Auton kattoa ympäröi sekä auton yli menevä kattokiinnike että autoa pitkin kulkevat kattopalkit. Ne lepäävät niin kutsuttujen pilareiden päällä, kuten alla olevasta kuvasta näkyy.
Pylväillä varustettu kori koostuu useista taitetuista ja vahvistetuista teräsprofiileista, jotka on suunniteltu kestämään autoon kohdistuvia dynaamisia ja staattisia voimia. Teräsprofiilit on levitetty rungon päälle, jotta matkustajat ovat mahdollisimman suojassa autossa – myös onnettomuuden sattuessa.
Kuvittele, että auto kaatuu ja laskeutuu katolleen. Kori on tehty kovaksi, jotta auton staattinen paino ei työnnä sitä sisään ja murskaa sitä. Jotta auto puristuisi kokoon, tarvittaisiin enemmän dynaamista voimaa; kuten putoaminen suurelta korkeudelta tai ulkoiset voimat, kuten romupuristin.
Miksi auton katolla on edes maksimipainorajoitus?
Autonvalmistajat rajoittavat sallittua kattokuormaa yleisen vakauden ja toimivuuden varmistamiseksi ajon aikana. Kun kuorma on katolla, auton painopiste siirtyy ylöspäin. Noin 60-70 kiloinen kattoteltta ei rasita vain kattotelineitä ja auton koria. Se vaikuttaa myös kiihtyvyyteen, jarrutusmatkaan ja kaarreajoon. Siksi on tärkeää, että kattoteltan paino ei ylitä autosi katon enimmäiskuormitusta.
Kuinka paljon painoa kattotelineet kestävät?
On tärkeää, että kattotelttasi ei ylitä kattokaiteiden enimmäiskuormitusta. Se maksimikuorma on yleensä auton sallitun kattokuormituksen rajoissa (75 – 150 kiloa), mikä tarkoittaa, että ne selviävät helposti kattoteltan kanssa.
On tärkeää, että kattokaiteiden sallittua kuormitusta ei ylitetä ajon aikana. Tämä johtuu siitä, että se vaikuttaa auton ajo-ominaisuuksiin. Jokainen ylimääräinen kilo tarkoittaa myös sitä, että liittimiin ja puristimiin kohdistuvat voimat kasvavat.
Aivan kuten auton katon tapauksessa, kattotelineet kestävät paljon enemmän painoa auton ollessa paikallaan.
Ajattelemisen arvoinen
Jos autollesi sattuu vahinkoa kattoteltan käytön seurauksena, ei ole täysin varmaa, että vakuutus/takuu korvaa sen. Vakuutustapauksessa ylittynyt kattokuorma voi johtaa vastuuvapauslausekkeeseen. Se, korvaako vakuutus autollesi aiheutuneet vahingot, riippuu vakuutusyhtiösi sanoista, eri vakuutusyhtiöillä on erilaiset säännöt.
Autonvalmistajat eivät tee virallisesti eroa dynaamisten ja staattisten kattokuormien välillä. Näin tehdessään he voivat mitätöidä takuut eivätkä todennäköisesti ole vastuussa vaurioista, jotka aiheutuvat ylikuormituksesta kattotelttaa käytettäessä. Sama koskee kattotelineiden valmistajia.
Yhteenveto
Kunhan kattotelttasi on oikein koottu ja paino pysyy...
- auton katolle suurin sallittu kuorma
- ajoneuvon sallittu kokonaismassa
- kattokaiteiden sallittu kantavuus
... silloin sinulla ei ole ongelmia kattotelttasi painon kanssa katolla.
Tämä teksti on ilmainen käännös ensin täällä julkaistusta tekstistä .
Haluatko aloittaa kattotelttailun? Täältä näet kattotelttamme .